Dag 09: excursie naar White Island

12 december 2017 - White Island, Nieuw-Zeeland

White Island is de actiefste vulkaan van Nieuw Zeeland.
Het is een vulkaan die zo'n 50 km ten noorden van Whakatane in zee ligt en waarvan alleen het bovenste stuk boven zee uitsteekt. Je vaart dus als het ware meteen de krater binnen!
We hebben een dag-excursie geboekt waarbij je eerst zo'n 80 min vaart voordat je bij het eiland bent. Onderweg bestaat er nog kans om dolfijnen of walvissen te zien en we hadden geluk want er kwam een groep dolfijnen een tijdje met de boot meezwemmen!
Op het eiland loop je bijna 2 uur rond met een gids en voor de veiligheid heb je een helm en gasmasker (tegen de stinkende zwaveldampen). Het is een indrukwekkend gezicht om in de grote krater de stoom en zwavel bronnen te zien en te ruiken. Het zwavel is vroeger ook nog een tijdje op het eiland gemijnd en gezuiverd en voor verdere bewerking werd het naar het vaste land getransporteerd. Dit is echter in de jaren 30 gestopt omdat het te gevaarlijk was.